همشهری

ساخت وبلاگ

مصرف بنزین در آستانه ثبت رکورد جدید | روزانه تا مرز ۱۰۰ میلیون لیتر

اقتصاد > حمل و نقل برون شهری - همشهری آنلاین:
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه آمادگی برای تامین کامل بنزین در تعطیلات نوروز وجود دارد، گفت: با توجه به حجم سفرهای نوروزی، مصرف بنزین در روزهای آینده افزایش یافته و به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، داوود عربعلی روز شنبهدرباره وضعیت مصرف بنزین در کشور، افزود: میزان مصرف بنزین جمعه به 89 میلیون لیتر رسید که نسبت به روز مشابه پارسال، 14 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان مصرف بنزین در روز گذشته به ترتیب به استان تهران با مصرف 17.7 میلیون لیتر، استان اصفهان با 7.4 میلیون، استان فارس با 5.9 میلیون و خراسان رضوی با 5.4 میلیون لیتر تعلق داشته است.

عربعلی درباره وضعیت مصرف بنزین در روز پنجشنبه 27 اسفندماه نیز گفت: در این روز میزان مصرف بنزین به 98.9 میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 13 درصد رشد داشته است.

  • تحویل 6 میلیون لیتر سوخت به 79 فروند هواپیما

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: همچنین دیروز 6 میلیون لیتر سوخت نیز به 729 فروند هواپیما تحویل داده شد.

وی ادامه داد: میزان مصرف گازوئیل نیز در بیست و هشتم اسفندماه 25 میلیون لیتر بوده است که نسبت به روز مشابه پارسال 36 درصد کاهش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: بیشترین مصرف بنزین در ایام نوروز پارسال، متعلق به روزهای بیست و هشتم اسفندماه و دوازدهم فروردین ماه بوده است به گونه ای که میزان مصرف در 12 فروردین به 105 میلیون لیتر رسید.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: پیش بینی می شود که در روزهای آینده میزان مصرف بنزین روند افزایشی یافته و به حدود 100 میلیون لیتر افزایش یابد.

عربعلی درباره آمادگی برای تامین بنزین مورد نیاز سفرهای نوروزی نیز گفت: سه هزار و 562 جایگاه عرضه بنزین و گازوئیل و دو هزار و 239 جایگاه سی.ان.جی در ایام نوروز فعال هستند.

وی با بیان اینکه مشکل و کمبودی در تامین بنزین سفرهای نوروزی در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: در صورت مشاهده مشکلی در جایگاه های عرضه سوخت، شهروندان می توانند گزارش های خود را با تماس با شماره 09627 اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، امسال به طور میانگین روزانه 70 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین مصرف شد که نسبت به سال گذشته حدود دو درصد رشد داشته است.

میزان مصرف همه ساله با نزدیک شده به روزهای پایانی سال و ایام نوروز، جهش می یابد به گونه ای که میانگین میزان مصرف درهفته های اخیر به حدود 75میلیون لیتر افزایش یافت که پیش بینی می شود در ایام تعطیلات نوروز به بالای 80 میلیون لیتر برسد.

میانگین مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی سال 94 حدود 78.3 میلیون لیتر بوده است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 210 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:20

اجتماع > سفر - همشهری آنلاین:
زمان حرکت قطارهای مسافری رجا از ساعت ۲۴ اول فروردین ۱۳۹۵، طبق ساعت رسمی کشور خواهد بود .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا ساعت رسمی کشور از ساعت 24 اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد و قطارها نیز بر اساس ساعت جدید حرکت خواهند کرد.

بنابر این گزارش از مسافران خواسته شده است به علت نبود امکان تأمین جا برای جاماند‌گان از قطار و برای انجام امور مربوط به کنترل بلیت، طوری برنامه‌ریزی کنند که یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه راه‌آهن حاضر باشند.

هموطنان گرامی برای کسب هر گونه اطلاعات در خصوص سفر با قطارهای رجا می‌توانند با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن‌های 1539 (تهران) و 55122417-021 (شهرستان‌ها) به صورت شبانه‌روزی تماس یا به سایت اینترنتی این شرکت به آدرس : www.raja.ir مراجعه کنند.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 208 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:48

ایران > قوای سه‌گانه - همشهری آنلاین:
رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پیام‌های جداگانه‌ای فرا رسیدن سال ۱۳۹۵ هجری شمسی و عید سعید نوروز را به سران کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان تبریک گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در پیام‌های جداگانه خود خطاب به سران ۹ کشور منطقه که نوروز را جشن می‌گیرند، اظهارداشت: نوروز، عید اعتدال و کهن‌ترین سنت پویای تاریخ مشترک ما است؛ عیدی که غبار روزگار و گرد فراموشی بر دامان آن نمی‌نشیند و پیام آن، صلح، همزیستی و همدلی و بهترین هنگامه برای نشاندن درخت دوستی است.

رییس جمهوری، نوروز را نماد آشتی و مهربانی با طبیعت دانست و تأکید کرد: آیین نوروز یادگار مدنیّتی رفیع در گستره تاریخ بشریت و میعادگاه فرهنگ‌ها و آیین‌ ملتی است که اعتدال بهاری را پاس می‌دارند.

دکتر روحانی افزوده است: آیین نوروز آیینی است که امروزه کشورهای ما، بسیار به آن و فرهنگ غنی برآمده از آن نیازمند هستند، تا با توجه به توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ و رفع تحریم‌ها و با امید به برقراری روابطی بهتر و گسترده‌تر میان همسایگان حوزه نوروز، علاوه بر دوستی و آشتی، شرایط نوینی را برای همزیستی مسالمت‌‌آمیز فراهم آورند.

رییس‌جمهوری در پایان پیام خود خطاب به سران کشورهای افغانستان، تاجيكستان، پاكستان، آذربايجان، تركمنستان، ارمنستان، ترکيه، قزاقستان و ازبکستان، سالی مملو از برکت و شادکامی را برای مردم این کشورها آرزو کرده است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 265 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:48

جهان > مجامع‌ جهانی - همشهری آنلاین:
عفو بین الملل سران اتحادیه اروپا را به «موضعگیری مبهم» درباره توافق با ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان به خاک ترکیه، متهم کرد.

به گزارش پرس تی وی، در بیانیه این سازمان طرفدار حقوق بشر آمده است این توافقنامه نتوانست «اراده مصمم اتحادیه اروپا را برای پشت کردن به بحران جهانی پناهجویان» پنهان نماید.

جان الحسین، مدیرعفو بین الملل بخش اروپا و آسیای مرکزی گفت قول های اتحادیه اروپا برای پایبندی به قوانین بین المللی «قرص سیانور آغشته به شکر است که قانون حمایت از پناهجویان اتحادیه اروپا محکوم به بلعیدن آن است.»

وی افزود: «رعایت و احترام به قوانین بین المللی مرتبط با حقوق پناهجویان با بازگرداندن پناهجویان به خاک ترکیه در تناقض کامل است. ترکیه کشوری امن برای پناهجویان نیست و این توافق کاملا غیرقانونی و غیراخلاقی است.»

ورود پناهجویان به جزیره لسبوس در یونان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اتحادیه اروپا و ترکیه روز جمعه در بروکسل، بر سر ممانعت از ورود پناهجویان به خاک اروپا از طریق ترکیه توافق کردند.

بر اساس این توافقنامه، آنکارا متعهد شد تا تمامی پناهجویانی که در خاک یونان مستقر هستند را به ترکیه بازگرداند و در مقابل اتحادیه اروپا پناهجویان را بطور مستقیم از ترکیه خواهد پذیرفت.

با امضای این توافقنامه ترکیه برای میزبانی و ایجاد تسهیلات بمنظور نگهداری پناهجویان، سه میلیارد یورو از اتحادیه اروپا تا پایان سال 2018 دریافت خواهد کرد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 165 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:48

ایندین اکسپرس: ۱۱ خدمه قایق ایرانی در هند تبرئه شدند

جهان > آسیا و اقیانوسیه - همشهری آنلاین:
یک رسانه هندی گزارش داد: دادگاهی در هند روز گذشته همه ۱۱ خدمه یک قایق ماهی گیری ایرانی که کشتی آنها روز ۱۴ تیر ۹۴ به احتمال دست داشتن در قاچاق توقیف شده بود را تبرئه و آزاد کرد.

به گزارش ایرنا از ایندین اکسپرس ،آژانس تحقیقات ملّی هند (نیا) روز شنبه اعلام کرد که دادگاه عالی روزجمعه گذشته هند 10 زندانی ایر انی و یک پاکستانی خدمه کشتی ایرانی 'باروکی' را تبرئه، آزاد کرد.

این گزارش به نقل از 'بالاچاندران' قاضی دادگاه هند اعلام کرد :از آنجا که دادگاه نتوانست ارتباطی میان خدمه این قایق ایرانی و سازمان های شبه نظامی یا گروه های بین المللی مواد مخدر پیدا کند، همه اتهامات وارده به آنها را پس گرفت و دستور بازگشت آنها به ایران را نیز صادر کرد.

در عین حال، 'توماس آبراهام' وکیل 11 خدمه قایق ایرانی که پلیس دریایی هند روز 14 تیر ماه 1394 آنها را به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر کرده بود، ضمن تایید خبر آزادی آنها گفت که اگرچه آنها آزاد شدند اما بر اساس 'قانون مناطق دریایی'، اتهام علیه 'عبدالمجید بلوچ' ناخدای قایق ایرانی برای بررسی بیشتر در این دادگاه مفتوح است.

وی امروز در گفت وگو با خبرنگاران در دهلی نو گفت: از آنجایی که این ناخدا برخی جرم های کوچک دیگر مرتکب شده است، دادگاه او در 29 مارس (9 فروردین 1395) برگزار خواهد شد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 181 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:49

بر اساس مصوبه مجلس؛

ساعت‌ها یک ساعت به جلو کشیده می‌شود

اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:
بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور فردا شب (یکشنبه یکم فروردین ماه) در ساعت ۲۴ یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس 'قانون تغییر ساعت رسمی کشور ' مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده می شود.

بر اساس ماده واحده این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت 24 روز سی ام شهریور به حال سابق بازگردانده می شود.

حرکت تمام وسایل نقلیه عمومی، قطارها و هواپیماها بر اساس ساعت رسمی انجام خواهد شد.

امروزه هفتاد و هفت کشور جهان با استفاده از شیوه تغییر ساعات رسمی، برنامه خود را تنظیم می کنند. اما زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در این کشورها یکسان نیست.

کشورهای اروپایی از آخرین یکشنبه ماه مارس تا آخرین یکشنبه ماه اکتبر و آمریکا و کانادا از دومین یکشنبه ماه مارس تا اولین یکشنبه ماه نوامبر (به مدت هفت ماه) ساعت رسمی خود را جلو می کشند.

ایران نیز در سال 1357 ساعت رسمی کشور به ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد، اما مدتی بعد این روند به حالت تعلیق در آمد. سال 1370 نیز در دوران دولت سازندگی بر اساس محاسباتی هیأت وزیران ایران مصوبه ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در سی و یکم شهریورماه به حالت اول بازگردانده شود، اما دولت نهم (محمود احمدی نژاد) در اسفند ماه سال 1384 این مصوبه را ابطال ساخت.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 208 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:49

ارتباطات > فضای سایبر - همشهری آنلاین:
انجمن اینترنت و مرکز مقابله با حوادث اضطراری چین با انتشار گزارش وضعیت توسعه و امنیت اینترنت چین اعلام کردند تا پایان ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ تعداد پایگاه‌های اینترنتی چین از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد فراتر رفته است

این میزان افزایش سالانه از کل میزان افزایش پنج سال گذشته بیشتر است.

تزا هوا پینگ معاون مرکز ثبت نام انجمن اینترنت چین در این مورد گفت، در سال های اخیر، شبکه اینترنت چین به سرعت توسعه یافته و تعداد پایگاه‌های اینترنتی در زمینه خدمات آموزشی، بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی و خبرگزاری به 23 هزار مورد رسیده است.

از سوی دیگر، کاربران اینترنت در چین نیز در سال 2015 میلادی افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند و میزان استفاده ماهانه از اینترنت به 366.5 مگابایت رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 85.3 درصد افزایش یافته است و تعداد صاحبان تلفن همراه به 1 میلیارد و 306 میلیون نفر رسید که 19 میلیون و 645 هزار نفر افرایش یافته است و کاربران اینترنت تلفن همراه نیز به 960 میلیون نفر رسید.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 201 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:49

ایران > سیاست‌خارجی - همشهری آنلاین:
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان و دیپلمات کارکشتۀ دستگاه دیپلماسی در گفتگویی با روزنامۀ ایران از سختی‌های کار و مذاکرات ایران و آمریکا گفته است.

روزگاری نه چندان دور سخنگوی وزارت امور خارجه یگانه روزنه ارتباطی دستگاه دیپلماسی با رسانه‌ها به شمار می‌آمد. خبرنگاران نه دسترسی به وزرای امور خارجه داشتند و نه حتی فرصتی برای گپ و گفت با معاونان وزارت امور خارجه فراهم می‌شد. این وضعی بود که کمابیش تا پیش از دولت یازدهم بر دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حاکم بود.

دیوار فاصله‌ای که با تغییر دولت و جدیت یافتن مذاکرات هسته‌ای شکست و البته این روزها در دوران سخنگویی حسین جابری انصاری تا حدود زیادی به تعادل رسیده است.

جابری انصاری که پیش از برعهده گرفتن سمت سخنگویی، تجربه مدیرکلی خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه، ریاست مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس و نیز سابقه سفارت ایران در لیبی را در کارنامه خود ثبت کرده بود ‌ آبان ماه سال 94 در حالی جایگزین مرضیه افخم، سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی شد که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین و پر‌بحث‌ترین پرونده‌های بین‌المللی خود را با نتیجه‌ای افتخارآمیز به سرانجام رسانده بود.

موفقیتی که سهم رسانه‌ها از آن بی‌شک به بازتاب اخبار و نگارش گزارش‌های خبری خلاصه نمی‌شد و در فضاسازی رسانه‌ای، تحلیل شرایط، اقناع مخالفان و بازتاب نقد‌ها و تحلیل‌هایی که به یاری مذاکره کنندگان می‌شتافتند، ادامه می‌یافت. همین ارتباط تنگاتنگ سبب شد که در ماه‌های گذشته نشست‌های خبری سخنگوی وزارت خارجه فضایی متفاوت را تجربه کند و نشان دهنده این واقعیت باشد که تحول پدید آمده در دیپلماسی رسانه‌ای نه اتفاقی مقطعی که روندی ممتد به شمار می‌آید.

بر این اساس با حسین جابری انصاری درباره همین تغییر و الزامات حاکم بر سمت سخنگویی به عنوان صدای رسمی و بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگویی که در امتداد خود به ناگفته‌هایی از مذاکرات دوجانبه میان ایران و امریکا درخلال مذاکرات هسته‌ای کشیده شد.

  • چه قالب و سازو کارهایی در ساختار وزارت امور خارجه برای گردش اخبار و سیاست‌های اعلامی حاکمیت که در مواضع سخنگو منعکس می‌شود تعریف شده است؟

مسئولیت سخنگویی به دلیل ارتباط با خبرها و تحولاتی که بسرعت دستخوش تغییر می‌شوند، مسئولیت حساسی است. همانند رودخانه‌ای جاری که دائماً ورودی و خروجی دارد و از ماهیتی پویا و در حال تحول برخوردار است. به همین دلیل این کار در همه جای دنیا بویژه در بیش از یک دهه اخیر دچار تحول و از قالب‌های سنتی‌تر خارج شده است، اما در جاهایی که کمتر این تحول اتفاق افتاده است، پاسخگویی متوازنی هم با این تحولات وجود ندارد. این مسئولیت در ایران نیز خارج از این قالب نیست، ایران به دلیل اینکه در یک موقعیت ژئوپلیتیک بسیار ویژه و پر از تحولات قرار گرفته و همچنین به خاطر نوع تعاملاتش با محیط پیرامونی و جهانی در یک وضعیت عادی قرار ندارد، از این‌رو باید بیش از پیش خود را با سرعت تغییرات هماهنگ کند.

رصد و گردش اخبار و تحولات هم در وزارت امورخارجه دو قالب دارد؛ یک قالب مدرن‌تر که به شکل بهره‌برداری از اخبار شبکه‌های ارتباطی جدید و فضای مجازی و همچنین استفاده مستقیم از رسانه‌های گروهی و شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای انجام می‌شود و یک قالب سنتی که همیشه جریان داشته و بر اساس آن، مجموعه بولتن‌های مختلفی که چندین بار در شبانه روز توسط کارشناسان آماده می‌شود و آخرین تحولات و رویدادها را رصد می‌کند در اختیار من و سایر مدیران قرار می‌گیرد.

نوع موضع گیری‌ها درقبال تحولات بر حسب ضرورت‌ها انجام می‌شود اما در واکنش به برخی مسائل ضرورت دارد که با سرعت نسبت به آن موضوع اعلام موضع شود که خب این موضعگیری‌ها در طول هفته بر اساس نیاز و آخرین تحولات و ضرورت‌ها اتخاذ می‌شود و برخی مسائل هم در قالب نشست‌های ثابت هفتگی سخنگویی مطرح می‌شود که در این رابطه تلاش کرده‌ام نظم ثابتی به وجود آورم یعنی اصل بر این است که همیشه این نشست‌ها برقرار است مگر اینکه خلافش ثابت شود. بنابراین مسائلی که گذر لحظات و ساعات بر آن تأثیر مستقیم ندارد در قالب نشست‌های هفتگی درباره آن موضعگیری صورت می‌گیرد و مواردی که ضروری است با سرعت بالاتری به آن واکنش نشان داده شود در همان روز اتفاق با فاصله ساعاتی با واکنش ما رو به رو می‌شود و موضعگیری لازم صورت می‌گیرد.

  • نقش دیدگاه‌های کارشناسی در مواضعی که اعلام می‌شود تا چه اندازه است؟ بنا بر موضوع تغییر می‌کند یا رویه یکسان است؟

موضع گیری به دو صورت انجام می‌شود؛ گاه موضعگیری آنی است یعنی کمتر از ساعت فرصت داریم تا موضعگیری شود و گاهی هم مسأله به نحوی است که امکان بررسی بیشتر وجود دارد. روال عادی در موضعگیری‌های وزارت امورخارجه در قبال تحولات خارجی این گونه است که در مواردی که فرصت وجود دارد، بخش‌های تخصصی وزارت امورخارجه نظر تخصصی خود را می‌دهند اما اگر اتفاقی در نیمه شب رخ داد خیلی فرصت طی کردن مراحل عادی که از بخش تخصصی کارشناسی شروع می‌شود تا به سطوح بالاتر برسد، وجود ندارد.

در آن صورت این مراحل کوتاه‌تر می‌شود اما مهم این است که مواضع سخنگو در حقیقت باید منعکس‌کننده به ترتیب مواضع وزارت امورخارجه، دولت و در سطح کلان مواضع ملی کشور و حاکمیت باشد لذا در موضعگیری باید این سه سطح و ضرورت‌هایش در کنار هم قرار گیرد.

  • مقامات وزارت امور خارجه تا چه اندازه تلاش کرده‌اند که سازوکارهای پاسخگویی با سرعت تحولات پایاپای باشد؟

برداشت شخصی من این است که شاید ما در بخش‌هایی از کارمان در قالب‌های سنتی سخنگویی باقی ماندیم در حالی که پوست انداختن و ورود به یک مرحله جدید بعد از تحولات متعدد در جهان و بویژه در زمینه ارتباطات یک ضرورت قطعی است. شخصاً تلاش کردم تا حدودی اگرچه نه با سرعت تند اما با تأنی و آرامش، ورود به برخی عرصه‌های جدیدتر را هم در دستور کار خود
قرار دهم.

  • به تغییر و تحول در سیستم سخنگویی اشاره کردید، با آغاز به کار دولت یازدهم و ورود به مذاکرات هسته‌ای فضای پاسخگویی از سوی مقامات مختلف وزارت خارجه دچار نوعی انبساط شده بود یعنی تقریباً حضور اغلب معاونان آقای ظریف و خودشان به اندازه‌ای پررنگ بود که در واقع مهلت به سخنگوی وزارتخانه نمی‌رسید. الان شاهد تغییراتی در این رابطه هستیم، منتهی برای ما توضیح دهید آیا آن فضا بنا بر اقتضائات شکل گرفته بود؟ از طرف دیگر شما در حالی به این تغییرات اشاره کردید که هنوز رسانه‌ها در قبال رویه سابق و پاسخگویی دیپلمات‌ها همان انتظارات سابق را دارند مثلاً تا اتفاقی می‌افتد می‌گویند که چرا آقای ظریف درباره این موضوع صحبتی نکرده است در صورتی که شما به عنوان سخنگو ممکن است موضعگیری کرده باشید، در این رابطه توضیح دهید.

قاعده در همه وزارتخانه‌های خارجه دنیا این گونه است که وظیفه اعلام مواضع یا توسط وزیر امور خارجه حسب ضرورت یا توسط سخنگویان انجام می‌شود. مقامات وزارت امور خارجه و دیپلمات‌ها حضور مستمر و تفصیلی رسانه‌ای ندارند، اگرچه از ابزارهای نوین رسانه‌ای استفاده می‌کنند و حضور گاه به گاه و در برخی مسائل دارند.

گاه بین ضرورت‌های کار رسانه‌ای و کار دیپلماتیک همپوشانی و گاه تعارض و تناقض وجود دارد یعنی همواره این دو در یک مسیر حرکت نمی‌کنند. برای دیپلمات‌ها بسیاری از اوقات حضور مستمر رسانه‌ای در حکم صدمه زدن به کار اساسی آنهاست زیرا کار دیپلماتیک، اقتضائات، پنهان کاری‌های خاص و ادبیات ویژه خود را دارد در حالی که حضور در رسانه اقتضائات دیگری را دارد. به این معنا که در برخی موارد نیازمند موضعگیری‌هایی شفاف یا برعکس است. اما در خصوص سؤال شما باید به چند نکته اشاره کنم؛

ابتدا اینکه اخبار و مطالب مربوط به سیاست خارجی با توجه به موضوع مذاکرات هسته‌ای در یک برهه خاص به میزانی افزایش پیدا کرد که حضور وسیع‌تر رسانه‌ای را از سوی مسئولان مختلف وزارت امور خارجه ضروری می‌کرد. در طول دورانی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود لازم شد تا مدیران ارشد وزارت خارجه به دلیل فنی و حساس بودن مباحث و نیاز به تشریح آن در یک سطحی در افکار عمومی حضور دائم رسانه‌ای داشته باشند اما این نیاز خاص مربوط به یک مقطع خاص بوده است و حالا باید با پشت سر گذراندن این گفت‌و‌گوها به رویه عادی‌تر خود باز گردیم، به این ترتیب که از این پس مواضع وزارت خارجه بیشتر توسط وزیر خارجه و سخنگو مطرح خواهد شد. البته این مسأله به این معنا نیست که مدیران دیگر حضور رسانه‌ای نخواهند داشت اما دیگر این کار بر اساس ضرورت انجام می‌شود. وقتی تعداد زیادی از مقامات دائماً صحبت کنند امکان اینکه چند صدا از دستگاه دیپلماسی شنیده شود، وجود دارد و این موضوع به زیان سیاست کلان کشور است.

  • شما به سطوحی که سخنگو نمایندگی می‌کند اشاره کردید و اینکه دیدگاه وی منعکس‌کننده دیدگاه حاکمیت است اما شاهدیم که بعضاً موضعگیری‌هایی از تریبون‌های مختلفی در عرصه سیاست خارجی مطرح می‌شود که در تضاد با مواضع رسمی دولت مطرح می‌شود، این چالش پیش روی دستگاه دیپلماسی و سخنگو را چگونه می‌بینید؟ آیا وزارت خارجه برنامه‌ای برای رفع این چالش و ناهماهنگی‌ها میان نهادهای مختلف دارد؟

ما دو نوع چندصدایی می‌توانیم در کشور داشته باشیم؛ یک چند صدایی در بستر اجتماعی مطرح است که از ضرورت زندگی انسانی است. موضوعات سیاست خارجی هم در زمره دغدغه‌های جوامع است. بنابراین کاملاً امری طبیعی است که در سطوحی یعنی سطوح فکری و اجتماعی در قالب‌های متعددی این چندصدایی بازتاب داشته باشد که نه فقط ایراد ندارد بلکه ضرورت زندگی اجتماعی جدید بوده و مفید است. همیشه مکانیزم دموکراتیک مبتنی بر انتخابات این گونه است که از بین سلایق مختلف اجتماعی و فکری، سلایقی برای اجرا انتخاب می‌شود که بیشترین حمایت را از جانب مردم به دنبال داشته باشد. اما تنوع وقتی از سطح اجتماعی و فکری به سطح اجرایی می‌رسد، مخل روند اجرا می‌شود.

در اجرا نمی‌توان چند کار را با هم انجام داد بلکه باید در اجرا دست به انتخاب زد. اگر در سطح اجرا هم مستمراً چند صدایی وجود داشته باشد، هیچ کدام نتیجه نخواهد داشت. بنابراین باید با تفکیک میان این دو سطح از افراط و تفریط پرهیز کرد. یعنی زمانی که در سطح اجرا یک سلیقه از سوی مردم انتخاب می‌شود آن گزینه باید امکان پیگیری برنامه‌های خودش را داشته باشد و این مسأله در روند دموکراتیک همیشه جریان دارد.

اما این «چند صدایی» در عرصه اجرایی کشور ما خیلی دیده می‌شود و منجر به بروز هزینه‌هایی برای دولت شده است.
بله، ما متأسفانه در هر دو بعدی که اشاره داشتم دچار خلط مفهومی و اجرا می‌شویم یعنی گاهی دچار افراط می‌شویم و می‌گوییم تنوع حتی در سطح اجتماعی و فکری نباید باشد و این اشتباه محض است، بالعکس گاه دچار تفریط می‌شویم و فکر می‌کنیم اگر آن تنوع در سطح اجتماعی ضروری است در سطح اجرا هم باید باشد و به این ترتیب دائم همدیگر را نقض و خنثی می‌کنیم که این مسأله جز به کاستن از ظرفیت‌های ملی کشور و مجموعه جمهوری اسلامی ایران منجر نخواهد شد.

زیرا ظرفیت کلان ملی کشور را در مرحله اجرا کاهش می‌دهد. حال آنکه در اجرا باید امور مشخص باشد و این فرصت فراهم شود که سیاست‌های مبتنی بر سلایق مردم، پیگیری شود. بنابراین تکمیل این دو سازوکار با هم معنا می‌دهد در دنیا هر دو جز با هم دیده شده است. ما متأسفانه در این زمینه ضعف داریم. بخش مهمی از موضوع و اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد نتیجه اختلافات در سطح سیاسی و نگاه‌ها و رویکردهای متفاوت به سیاست است. بنابراین اعلام مواضع رسمی نباید در بلندگوهای رسمی با همدیگر تفاوت داشته باشد.

  • آیا وزارت خارجه برای کاستن از این ناهماهنگی‌ها و یکدست کردن صداهای رسمی مختلف تدبیری اندیشیده است؟

هیچ نسخه سحرآمیز و معجزه بخشی در این زمینه وجود ندارد. همان‌طور که اشاره کردم بخشی از موضوع و مشکل به نوع رویکرد‌ها و نگاه‌ها مربوط است. تنوع اجتماعی اگر در سطح اجرایی بازتاب پیدا کند مشکل ایجاد می‌کند و ظرفیت‌های ملی را دچار مشکل می‌کند، بخشی دیگر هم باید به مرور از طریق مفاهمه و اقناع‌سازی پیش رود. هیچ کس در ایران عصای سحرآمیزی در اختیار ندارد تا مانند حضرت موسی بر رودخانه نیل بزند، آن را بشکافد و معجزه وار مسیر جدیدی را باز کند، بلکه باید اقناع‌سازی و ایجاد فهم‌های مشترک نسبت به ضرورت‌های سیاست خارجی، شکل گیرد و روندی سخت، طولانی مدت و البته آرام طی شود. وزارت خارجه در حال تلاش است تا با ایجاد مفاهمه و استفاده از سازوکارهای کلان کشوری در این جهت حرکت کند اما رسیدن به آن نقطه مطلوب و کاستن از هزینه‌های کشور زمانبر خواهد بود.

  • موضوعی که بویژه بعد از برجام اهمیت پیدا کرده است، موضوع کانال‌های ارتباطی میان ایران و امریکاست. در حالی که بارها گفته شده است که گفت‌و‌گوهای میان وزیران خارجه ایران و امریکا صرفاً متمرکز بر مسائل مرتبط با هسته‌ای و برجام است، اما شاهد آن بودیم که در این میان آقایان ظریف و کری در خلال حل مسأله برجام درباره مسائل دیگری از جمله دستگیری تفنگداران دریایی امریکا یا کارشکنی‌هایی که در کنگره امریکا رخ داد، صحبت کرده‌اند. آیا قرار است این کانال ارتباطی به طور مستمر برقرار باشد؟ اگر بحرانی بین ایران و امریکا بیفتد از چه طریقی طرفین رایزنی می‌کنند؟

کانالی که در دو سه سال اخیر ایجاد شده و تا امروز هم وجود دارد، کانال ارتباطی برای مذاکره درباره برجام و مراحل اجرایی برجام بوده است. وزیران خارجه دو کشور بر حسب ضرورت برای پیگیری‌های مرتبط با توافق، مراحل منتهی به شروع اجرای رسمی توافق برجام با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و پس از این اگر مشکلاتی درباره اجرای برجام و تعهدات مربوط به آن ایجاد شود، از همین کانال ارتباطی استفاده خواهد شد. این ارتباط بیشتر با تبادل ایمیل کانالی و گاه برحسب ضرورت با تماس تلفنی برقرار شده است. همچنین وزیران خارجه دو کشور تاکنون از فرصت نشست‌های رسمی و نیز نشست‌های در حاشیه اجلاسیه‌های بین‌المللی برای پیگیری مسائل استفاده کرده‌اند، اما وجود این کانال ارتباطی به معنای تغییر در سطح رسمی و دیپلماتیک روابط بین دو طرف نیست. روابط سیاسی و دیپلماتیک امریکا و جمهوری اسلامی ایران در اوایل انقلاب و از سوی امریکا قطع شده و تا به امروز هم تغییری در مسأله انقطاع رسمی روابط دو کشور ایجاد نشده است.

  • تماس‌هایی که برقرار شده است با موضوع قطع رابطه در تناقض نیست؟

خیر، متناقض نیست. در تاریخ روابط بین‌الملل، نه فقط بین ایران و امریکا که بین بسیاری از بازیگران حرفه‌ای دنیا چنین اتفاقی افتاده است. رابطه سیاسی و دیپلماتیک تعریف خاص خودش را دارد. هر چند پس از قطع رابطه رسمی سفارتخانه‌های دو کشور به کار خود خاتمه می‌دهند، اما می‌توانند در قالب دفاتر حافظ منافع در درون سفارتخانه‌های دیگر و گاه حسب توافق کشور‌ها به شکل دفاتر مستقل به پیگیری مسائل مشترک‌شان ادامه دهند.

البته این کم‌ترین سطح رابطه دیپلماتیک بین کشورها است و سازو کاری است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر به روابط دیپلماتیک و روابط کنسولی پیش‌بینی شده است. چنانکه در حال حاضر دفتر حفاظت از منافع امریکا در تهران در قالب سفارت سوئیس و دفتر حفاظت از منافع ما هم در واشنگتن است و از ابتدای قطع رابطه تا به امروز این سازوکار اجرایی وجود داشته است. بنابر این تماس‌های دیپلماتیک در موضوعات خاص در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و حسب نیازهای خاص به معنی تغییر در انقطاع روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک نیست و هیچ تعارضی با یکدیگر ندارد.

هر گونه تغییر در وضعیت رابطه رسمی سیاسی و دیپلماتیک دو کشورمنوط به وجود تحولات و اتخاذ تصمیم در مراجع ملی آنها و توافق بین کشورها است. اتفاقی که در مورد رابطه ایران و امریکا تا این لحظه در هیچ یک از سطوح رخ نداده است. اما کانالی که ایجاد شده برای یک موضوع خاص، به حل بعضی مسائل خاص دیگر نیز کمک کرده است. یعنی همزمان با گفت‌و‌گو‌هایی که در مورد برجام در جریان بوده گاه اگر وضعیت اضطراری و مسأله ناگهانی پیش آمده از سازو کار ارتباطی موجود استفاده شده است. چنانکه به مورد تفنگداران دریایی امریکایی اشاره کردید. این مسأله درست در زمانی اتفاق افتاد که آخرین هماهنگی‌ها بین وزرای خارجه ایران و امریکا برای حصول به نقطه شروع اجرای رسمی برجام انجام می‌شد و در روزهای آخر برای حل مشکلاتی که پیش می‌آمد، تماس‌های مستقیمی بین آنها در جریان بود و طرف امریکایی ازهمین قالب برای پیگیری موضوع استفاده کرد و در طرف مقابل هم پیگیری‌ها و اقداماتی انجام شد و مسأله به آن نقطه رسید که شاهدش بودید.

  • این نگاه وجود دارد که این کانال ارتباطی تا حدود زیادی به کارگزاران سیاست خارجی حال حاضر دو کشور یعنی آقایان ظریف و کری بستگی دارد. یعنی این احتمال مطرح است که اگر در امریکا دولت و وزیر خارجه دیگری روی کار بیاید آیا این فضا تغییر کند؟ تا چه حد با این گزاره‌ها موافقید؟

میزان تأثیر‌گذاری کارگزار یا ساختار مسأله‌ای است که همیشه در دنیای دیپلماسی و سیاست خارجی مطرح بوده است. فکر می‌کنم که هیچ کدام جای همدیگر را تنگ نمی‌کنند. همیشه نقش افراد مؤثر است. اما گاه فروکاستن مسائل سیاسی و دیپلماتیک به نقش افراد از دقت موضوع کم می‌کند. بنابراین در عین حال که افراد مهم هستند، سیاست دولت‌ها و تصمیمات ملی هم بسیار حائز اهمیت اند. یعنی آقای جان کری در قالب سیاستی که در امریکا توسط رئیس جمهوری امریکا و نهادهای تصمیم‌گیر این کشور اتخاذ شده است ایفای نقش می‌کند. در ایران هم بدون تردید حضور آقای ظریف هم در مجموعه سیاست خارجی، هم در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و در مسائل دیگری که در ذیل این گفت‌و‌گو‌ها در جریان بود مؤثر بوده است.

بنابر این کاراکتر فردی افراد و سیاستمداران و دیپلمات‌ها بویژه در شرایط حساس و نقاط عطف تاریخی از اهمیت حیاتی برخورداراست. اما این همه موضوع نیست. بخش مهم دیگربه تصمیمات ملی و حرکت در مسیر آن مربوط است.

  • یکی از موضوعاتی که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای پیگیری می‌شد و نشان از مذاکره دو کشور بر سر موضوعی غیر هسته‌ای داشت، بحث تبادل زندانیان میان ایران و امریکا بود، ‌مذاکرات مربوط به این موضوع با پیشنهاد کدام کشور و از چه زمانی آغاز شد؟

مذاکرات مرتبط با بحث تبادل زندانیان از حدود یک سال و نیم قبل و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای انجام شد و پیشنهاد آن هم نخست از طرف امریکایی‌ها مطرح شد و ایران هم انجام آن را پذیرفت. حالا شاید پرسیده شود که این مسأله چه ربطی به مذاکرات هسته‌ای داشت؟ برای ما در پذیرش این پیشنهاد، دو مسأله حائز کمال اهمیت بود. نخست توجه به مسائل اتباع‌مان که شاید یکی از آسیب‌ها و کاستی‌هایی است که مطرح می‌شود و این در حالی است که یکی از وظایف ذاتی وزارت خارجه توجه و اهتمام به مسائل مرتبط با امور اتباع ایران در سراسر جهان است.

نکته دوم که بسیار هم اساسی بود، این بود که در دوره برقراری تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که در بیش از یک دهه اخیر اعمال شد، تعدادی از اتباع جمهوری اسلامی ایران در معرض آسیب‌هایی قرار گرفتند. توقع می‌رفت اگر در مسیر مذاکرات درباره اصل موضوع تفاهمی انجام شد درباره تبعات آن هم معالجه‌ای صورت گیرد. لذا بر اساس این دو نیاز جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که با طرف مقابل درباره تبادل زندانیان مذاکره کند. مذاکراتی که پس از حدود یک سال پیگیری با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی که داشت، به انجام مبادله منجر شد.

  • آیا امریکایی‌ها مشخصاً درخواستی برای گفت‌و‌گو درباره مسائل غیر مسأله هسته‌ای از جمله مسأله عربستان یا سوریه مطرح کرده اند؟

در مورد موضوع سوریه، جمهوری اسلامی ایران پذیرفت در سازوکار بین‌المللی و منطقه‌ای که در قالب نشست‌های وین در حال حاضر شکل گرفته است مشارکت کند. آنچه تصمیم ملی درباره‌اش اتخاذ نشده، مذاکره دو جانبه با ایالات متحده امریکا درباره مسأله سوریه یا هر مسأله منطقه‌ای دیگر است و دستگاه سیاست خارجی هم بر اساس تصمیم ملی حرکت می‌کند. در موضوع خاص سوریه این مسأله در قالب بین‌المللی و نه دو جانبه‌اش می‌تواند حسب ضرورت در مراجع تصمیم‌گیری ملی مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد. اما تا این لحظه مراجع تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌و‌گوی دو جانبه بین ایران و امریکا در مسائل منطقه‌ای هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

ویژه نامه روزنامه ایران

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 191 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:48

دیدار ظریف با چاوش اوغلو در استانبول

توافق ایران و ترکیه درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه

ایران > سیاست‌خارجی - همشهری آنلاین:
وزیر امور خارجه کشورمان که جهت دیدار با مقامات ترکیه‌ای در استانبول بسر می‌برد در ملاقات با «چاوش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفتگو و رایزنی کرد.

ايسنا نوشت: وزیر خارجه ترکیه با خوش‌آمدگویی به محمد جواد ظریف و اشاره به سفر موفقیت آمیز اخیر نخست وزیر ترکیه به تهران این سفرها را موجب گسترش همکاری های دو کشور دانست.

وی خواهان تقویت همکاری‌های اقتصادی جهت وصول به هدف گیری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات دو کشور شد و ابراز امیدواری کرد: اجلاس آینده کمیسیون مشترک دو کشور با موفقیت برگزار شود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خواهان تقویت روابط گردشگری شد و از علاقمندی شهروندان ترکیه برای سفر به ایران سخن گفت.

چاوش اوغلو تروریسم را تهدید مشترک دو کشور دانست که می بایست مبنای گسترش همکاری ایران و ترکیه قرار گیرد.

در ادامه این دیدار ظریف نیز با تاکید بر اهمیت بسیار بالای روابط با ترکیه به‌عنوان همسایه خوب برای ایران، گفت: مایلیم در دوران گشایش همچون گذشته یکی از بهترین روابط را با ترکیه داشته باشیم که در دوران سختی در کنار ما ایستاده است. ظریف 30 میلیارد حجم مبادلات را هدف گیری رهبران دو کشور دانست و گفت: در سفر بسیار خوب نخست وزیر ترکیه به تهران، گفت‌وگوهای خوبی میان دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه ای انجام شد و در این سفر ادامه خواهد یافت.

ظریف با تاکید بر وجود توافق بین دو کشور در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه، تقویت همکاری های کنسولی و قضایی و گسترش روابط بانکی، همکاری در زمینه انرژی (نیرو و نفت و گاز)، برگزاری هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک حمل و نقل را موارد دیگری دانست که موضوع گسترش همکاری ها و منافع مشترک دو کشور است.

ظریف در این سفر علاوه بر ملاقات و شرکت در ضیافت ناهار کاری با «چاوش اوغلو» همتای خود با «اردوغان» رئیس جمهور و «داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و تحولات و همکاری‌های منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.

در این سفر تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه از جمله ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه او را همراهی می‌کنند.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 173 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:48

آخرین خبر از سقوط هواپیمای مسافربری روسیه | ۶۱ سرنشین هواپیما کشته شدند

جهان > روسیه‌ و قفقاز - همشهری آنلاین:
وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه اعلام کرد: در جریان سقوط هواپیمای مسافربری بویینگ در منطقه راستف نادانو در جنوب روسیه تمام ۶۱ سرنشین آن کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، وزارت موقعیت های اضطراری روسیه روز شنبه اعلام کرد: هواپیمای مسافربری بویینگ که از دبی به مقصد راستف ناددانو در پرواز بود در هنگام فرود در فرودگاه این شهر سقوط کرد و منفجر شد.

هواپیما پس از برخورد با زمین منفجر و متلاشی شد و قطعات ان تا شعاع یک کیلومتری پخش شده است.

بر اساس اطلاعات وزارت موقعیت های اضطراری روسیه، هواپیما در هنگام فرود در فرودگاه راستف-نادانو در باند فرودگاه به یک شی برخورد کرد و بلافاصله پس از آن متلاشی شد.

این حادثه ساعت 3 و 50 دقیقه بامداد امروز شنبه به وقت مسکو رخ داد و گفته می شود هواپیما حدود دو ساعت دور فرودگاه پرواز می کرده است تا در فرصت مناسب بتواند فرود آید.

یک مقام فنی فرودگاه راستف-نادانو (مرکز استان راستف) به خبرگزاری ایتارتاس گفت که علت سقوط هواپیما ممکن است باد شدید باشد.

این رسانه روسی خاطرنشان کرد در راستف-نادانو شرایط جوی به شدت نامساعد بوده است و در زمان حاضر در این شهر باران می بارد و سرعت باد به بیش از 20 متر در ثانیه می رسد.

تمام خدمه و مسافران هواپیمای بویینگ که اکثریت آن را ساکنان شهر راستف نا-دانو تشکیل می دادند بر اثر سقوط هواپیما جان خود را از دست داده اند.

در شرایط کنونی بر اثر شرایط نامساعد جوی فرودگاه راستف نادانو کار نمی کند و 6 پرواز در این فرودگاه به تاخیر افتاده است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 193 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:47

اجتماع > سفر - همشهری آنلاین:
رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: در آخرین روز سال و آستانه عید نوروز ترافیک در جاده‌های این استان به ویژه ورودی‌های شمال و غرب آن پرحجم است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ هادی امیدوار روز شنبه ایرنا افزود: حجم ترافیک در راههای خروجی خراسان رضوی در مقایسه با ورودیها کمتر است.

وی ادامه داد: هم اکنون ترافیک در جاده های ورودی به مشهد به ویژه از سمت چناران در شمال و فریمان در جنوب این کلانشهر نیمه سنگین است.

رئیس پلیس راه خراسان رضوی همچنین با اشاره به وجود مه صبحگاهی در نقاط مرتفع استان گفت: مه در حال برطرف شدن لذا همه جاده های ارتباطی استان باز و رفت و آمد به صورت عادی و روان در جریان است.

وی افزود: بر اساس گزارشهای رسیده در هیچیک از جاده های خراسان رضوی بارش برف یا باران وجود ندارد بنابراین جاده خشک و ایمن است.

سرهنگ امیدوار از رانندگانی که قصد عبور از جاده های خراسان را دارند خواست پیش از حرکت از طریق شماره ارتباطی 141 یا شماره تلفن 33411000-051 از آخرین وضعیت مسیر آگاه شوند.

20 هزار و 483 کیلومتر راه در خراسان رضوی وجود دارد که شش هزار و 331 کیلومتر آن شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر روستایی است.

51 گردنه در راههای شهری خراسان رضوی به طول 545 کیلومتر، 172 گردنه در راههای روستایی به طول 574 کیلومتر و 136 مقطع کولاک گیر و مه گیر به طول 586 کیلومتر در این راهها نیز وجود دارد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 176 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:47

تراولر استرالیا:

ایران افسانه‌ای در حال تبدیل شدن به کانون گردشگری است

اجتماع > سفر - همشهری آنلاین:
یک تارنمای استرالیایی روز شنبه با پیشنهاد به شهروندان این کشور برای سفر به ایران، نوشت: ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کانون برای گردشگری است.

به گزارش ایرنا، تارنمای 'تراولر' استرالیا که مشاوره سفر به شهروندان این کشور ارائه می‌کند، نوشت: ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کانون برای گردشگری در جهان است.

این تارنما، مردم ایران را 'ملتی با فرهنگی غنی' و سرزمینی زیبا دانست که در آن مردم 'سلام گرم گردشگران را دریافت' می‌کنند.

به نوشته 'تراولر' استرالیا، ایرانیان مردمی دوست داشتنی هستند... مردم ایران به معنای واقعی در هر جایی ملاقات کنید، دوست شما هستند.

'آنتونی هم' دبیر بخش خاورمیانه یک نشریه گردشگری که به ایران سفر کرده است، گفت: مهمان نوازی که من در ایران تجربه کرده ام کاملا فوق العاده است.

وی گفت: مردم ایران واقعا از اینکه با شما هستند خوشحالند. ایران یک کشور افسانه‌ای است و تا حد زیادی امنیت در آن برقرار است.

تارنمای 'تراولر' استرالیا در این گزارش با اشاره به پرسپولیس در 'شهر باستانی در نزدیکی شیراز' به نقل از 'آنتونی هم'، نوشت: اصفهان نیز شهری امن و زیباترین شهری است که تاکنون دیده ام. شهری با مساجدی که با کاشی آبی ساخته شده اند و پل های زیبایی که در آن وجود دارد. تبریز و یزد نیز از شهرهای زیبا و قدیمی ایران هستند.

این تارنما نوشت: در یک کلام باید بروم. ایران هنوز یکی از مقصدهای سفر است و زمانی که در آنجا بسر می برید، این کشور می‌تواند فکر شما را در مورد جهان تغییر دهد.

دولت استرالیا از آذر ماه امسال سفر به ایران را برای شهروندان خود بدون مشکل دانست و تاکید کرد که شهروندان استرالیایی می توانند ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزینند.

دولت استرالیا سطح هشدارهای مسافرتی به ایران را که پیشتر در سطح 'سه' ارزیابی شده بود، به سطح 'دو' کاهش داده است.

تارنمای 'ای.بی.سی' استرالیا نیز یک ماه پس از آن با تاکید بر اینکه ایران از مقاصد گردشگری جهان در سال جدید میلادی است، به معرفی کشورمان به عنوان یکی از چهار مقصد احتمالی گردشگران در سال 2016 و پاسخ به چرایی این انتخاب و همچنین ظرفیت‌های گردشگری ایران پرداخت.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 169 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:47

دانش > پزشکی -
همشهری آنلاین:
پیوند اعضا در نجات جان انسان‌هایی که دچار از کار افتادگی یکی از اعضای حیاتی شده‌اند، نقشی کلیدی به عهده دارد، اما از سویی دیگر کمبود اعضای قابل پیوند و طولانی بودن لیست‌های انتظار و نیاز به داروهای قدرتمند برای تضعیف سیستم ایمنی افراد در برابر اندام پیوند زده شده بخشی کوچک از مشکلاتی هستند که در روند پیوند اعضا وجود دارد.

براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان آمریکایی در مسیر بهبود وضعیت روند پیوند عضو، موفق به ساخت قلب زیست‌مهندسی شده انسان درون آزمایشگاه شده‌اند. این قلب به واسطه بازسازی ماهیچه‌های قلب انسان ایجاد شده‌است و در این مرحله هنوز نیازمند اندامی اهدا شده‌است، اما این اندام اهدا شده از سلول‌های بدن فرد گیرنده پوشانده می‌شود.

این تکنیک شامل رشد سلول‌های ماهیچه قلب درون اندامی است که سلول‌زدایی شده‌است، به بیانی دیگر سلول‌های بدن اهدا کننده از اندام اهدایی جدا شده و با سلول‌های کشت داده شده از سلول‌های بنیادین بدن بیمار جایگزین می‌شوند. در حقیقت اندام اهدایی از عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی بدن زدوده شده و با سلول‌های قلبی بدن گیرنده اندام جایگزین می‌شود.

قلب

به گفته دانشمندان مرکز طب احیا‌کننده بیمارستان عمومی ماساچوست بازسازی یک قلب کامل درحال حاضر فرایندی طولانی است از این رو راه‌حل سریع‌تر ایجاد ریزتکه‌هایی از ماهیچه قلب است که می‌تواند بخجایگزین بخش‌های آسیب‌دیده قلب بیمار شود.

هدایت این پژوهش به عهده هارالد اوت بود که پیش از این نیز توانسته بود فرایند سلول‌زدایی را به منظور جداسازی سلول‌های زنده از اندام‌های موش با استفاده از محلولی شوینده عملی سازد و پس از آن سلول‌های دیگری را جایگزین سلول‌های زدوده شده سازد. در پژوهش جدید این فرایند چند مرحله‌ای گسترده‌تر شده و برای اولین‌بار روی قلب انسان عملی شده‌است.

در این پروژه دانشمندان با تحریک سلول‌های بنیادین آنها را برای تبدیل شدن به 500 میلیون سلول ماهیچه قلبی هدایت کردند سپس آنها را درون قلب‌های سلول‌زدایی شده کشت دادند. پس از گذشت چند روز از کشت، این سلول‌ها به بافتی منقبض‌شونده تبدیل شدند و دانشمندان آن را به عنوان اولین ماهیچه قلب کشت داده شده از سلول‌های بنیادین معرفی کردند. این اندام تپنده درون یک رآکتور زیستی قرار داده شد تا مواد غذایی مورد نیاز آن تامین شده و وضعیت طبیعی قلب درون بدن شبیه‌سازی شود.

دانشمندان در مرحله بعد تلاش خواهند کرد تا تکنیک خود را به گونه‌ای بهبود بخشند تا تعداد سلول‌های ماهیچه قلب افزایش پیدا کند، سلول‌سازی برای یک قلب کامل به ده‌ها میلیارد سلول قلبی نیاز خواهد‌داشت.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 162 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:44

چهره‌سال | شکست در نبرد، پیروزی در جنگ

ایران > سیاست داخلی - همشهری ماه:
علی لاریجانی از‌‌ همان زمان که حسن روحانی را بر مسند ریاست‌جمهوری دید، عزمی راسخ‌تر از قبل برای جداکردن راه اصولگرایانه خود از اصولگرایانی که آنها را در پیروی از اصول تند می‌دید، جزم کرد.

 از‌‌ همان زمان که در مراسم ۲۲بهمن سال۹۱ فرزند فیلسوف آیت‌الله هاشم‌زاده‌ي آملی زیر باران مهر و نعلین به حضرت معصومه(س) سلام تهیت داد، روند رسمیت یافتن طلاق و جدایی میان علی لاریجانی و جبهه‌ي رهروان ولایت از حلقه‌ي مؤسسه و هوادارانش در فراکسیون اصولگرایان آغاز شد و تا روز تصویب برجام به طول انجامید.

علی لاریجانی، فیلسوف سیاستمداری که برادر ارشدش واعظ نظریات جدید در اصولگرایی و مشوق رویش‌های تازه در اردوگاه اصولگرایان است، از‌‌ همان نخستین روزهای روی کار آمدن دولت یازدهم در قامت یار و همراه دولت روحانی ظاهر شد. از رأی اعتماد به کابینه تا مقاومت در استیضاح فرجی‌دانا و تصویب بودجه و پیگیری مذاکرات و حاشیه‌های آن همه‌وهمه شاهد موضع حامیانه‌ي علی لاریجانی از دولت و رویکردهای آن بود.

آخرین سال مجلس نهم اما مهم‌ترين سال تاریخی آن بود. سالی که معاهدات و تفاهمات مرتبط با پرونده‌ي هسته‌ای ایران به سرانجام رسید و باوجود نظر مخالف دولت و همراهی ضمنی رئیس مجلس با این مخالف‌خوانی دولتی‌ها، تصویب برجام به مجلس احاله شد تا روزهای سخت لاریجانی به تاریخی‌ترین روزهای مجلس نهم تبدیل شود.

مخالفان علی لاریجانی و مخالفان و منتقدان مذاکرات توانستند با یارگیری از فراکسیون رهروان ولایت و یاران علی لاریجانی و جذب نقوی حسینی، ترکیب کمیسیون بررسی برجام را به نفع منتقدان بچینند و در ‌‌نهایت گزارشات مرتبط با این کمیسیون را در نقد برجام استوار کنند. با این همه اما لاریجانی خود را از تب‌وتاب رویارویی با منتقدان برجام نینداخت و در ‌‌نهایت مهم‌ترين و سرنوشت‌ساز‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده‌ي سیاست خارجی نه جمهوری اسلامی که تاریخ معاصر ایران را تنها ظرف 20دقیقه به تصویب نمایندگان رساند تا صحن مجلس شورای اسلامی شاهد فریادهای کوچک‌زاده و اشک چشم زارعی و فیلمبرداری حمید رسایی باشد.

حجم اختلافات میان لاریجانی و اصولگرایان منتقدان دولت آن‌قدر بالا بود که هیچ معادله‌ای نتواند آنها را در کنار هم و در ذیل یک عنوان برای انتخابات مجلس تصور کند. مؤتلفه، ایثارگران و پایداری با تشکیل جلساتی هسته‌ي مرکزی ائتلاف اصولگرایان را تشکیل دادند و علی لاریجانی را با اتکا به بدنه‌ي اجتماعی اصولگرایان جا گذاشتند. لاریجانی اما باز هم از تب‌وتاب نیفتاد و کوشید تا مسیر وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس را از مسیر نخبگان و بزرگان اصولگرایی بپیماید. انتشار خبر تشکیل جلساتی با حضور او، ولایتی، مقتدایی و ناطق اما تیر خلاصی بود بر تلاش‌های لاریجانی هنگامی که مقتدایی را منصرف از مشارکت در این مسیر یافت و ولایتی را کم‌تمایل به مجادله‌ای جدید با منتقدان حضورش در انتخابات۹۲. شاید تنها همراه لاریجانی را بتوان ناطق‌نوری دید. چهره‌ای که با وجود علاقه و سابقه‌اش آنچنان از بدنه‌ي اصولگرایان منتقد دولت دور بود که نتواند برش کلامش را بر آنها تحمیل کند.

مسیر لاریجانی از اینجا بر سبیل استقلال حضور قرار گرفت. یاران و همراهان اصولگرایش در رهروان ولایت رأی به عدم‌همراهی با جبهه‌ي پایداری در شورای ائتلاف مرکزی اصولگرایان دادند و خود هم با اعلام حضور مستقل در انتخابات، بار دیگر از قم، به‌عنوان پایگاه سنتی اصولگرایان اعلام نامزدی کرد. شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد که نتیجه‌ي انتخابات قم با دوم شدن لاریجانی و باختن او به رقیب مورد حمایت جبهه‌ي پایداری همراه باشد. اگرچه شاید مقایسه‌ي نتیجه‌ای که لاریجانی در قم گرفت با آنچه حدادعادل در تهران کسب کرد، حکایت از پیروزی نسبی لاریجانی در برابر منتقدان اصولگرایش داشته باشد اما‌‌ همان منتقدان با استناد به نتیجه‌ای که انتخابات قم رقم زد، رویگردانی لاریجانی از اصول و همراهی‌اش با دولت را باعث و عامل ریزش یکصد هزارتایی آرای رئیس مجلس دانستند.

لاریجانی بار دیگر خود را در معرض ریاست مجلس می‌بیند. رقیب اصلاح‌طلبش برای ریاست مجلس آن‌قدر نیرو و توان ندارد تا سایر اصولگرایان همراه دولت را با خود همنواسازد و از همین رو امید لاریجانی به شکل‌دهی ائتلافی با اصلاح‌طلبان است تا برای سومین‌بار بر مقام ریاست مجلس تکیه بزند. سومین تجربه‌ای که او را رقیب هاشمی‌رفسنجانی در تصدی ریاست مجلس می‌کند و شبیه‌سازان میان رفتار سیاسی او با الگوی سیاسی هاشمی را به مصداق تازه‌ای در اثبات این شباهت رهنمون می‌سازد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 184 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:44

ایران > سیاست داخلی - میرجلال‌الدین امیر- همشهری ماه:
سال۹۴ برای حسن روحانی سال برجام‌ها بود. دوسال پس از پیروزی در انتخابات۹۲، حسن روحانی توانست اولین و مهم‌ترین وعده‌ی انتخاباتی خود یعنی حل‌وفصل پرونده‌ی هسته‌ای ایران را تحقق ببخشد.

وعده‌ای که البته از نظر منتقدان دولت با هزینه‌های بسیار و با امتیازاتی نامتوازن محقق شده بود. تصویب برجام در مجلس و آغاز اجرایی شدن مفاد آن از سوی ایران زمانی پایان یافت که غرب تازه شروع به اجرایی کردن تعهدات خود کرده بود. از نظر منتقدان دولت، تعجیل روحانی و تیم سیاست خارجی او برای اجرای برجام تنها با اهداف انتخاباتی صورت می‌گرفت اما از نظر دولت رفع تحریم‌ها لازمه‌ي خروج کشور از رکود بود.

انتقادات اقتصادی و گلایه‌های بی‌شمار تولیدکنندگان داخلی از تسلط رکود بر ارکان اقتصادی کشور آن هم زمانی که دولت با کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه بود، باعث شد تا سال۹۴ برای روحانی و دولتش سالی سخت و پر از کسری باشد. با این حال رئيس دولت یازدهم هنوز امید دادن و امیدوار بودن به تأثیر رفع تحریم‌ها و حل پرونده‌ي هسته‌ای ایران را مهم‌ترین متغیر در تحول وضعیت اقتصادی کشور می‌دید. اگرچه نمی‌توان کتمان کرد که حل ماجرای هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بر شرایط کلی اقتصاد کشور تأثیری مثبت خواهد داشت اما ناظران اقتصادی برآورد می‌کنند که سال آتی هم آنچنان‌که باید، سالی پررونق برای دولت و کارنامه‌ي اقتصادی آن نخواهد بود.

اولین سفر اروپایی روحانی هم در سال۹۴ رقم خورد. سفری که به سرزمین‌های لاتین‌تبارهای اروپایی محدود ماند و البته حاشیه‌های بسیاری را برای رئیس‌جمهور به‌همراه داشت. از خرید هواپیماهای گران‌قیمتی که مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت تا قرار گرفتن زیر سایه‌ي مجسمه‌ي امپراتور روم و استقبال رسمی خارج از عرف در فرانسه، همه‌و‌همه نشان از آن داشت که بهره‌های مورد نظر روحانی از سفرهای خارجی‌اش زیر تیغ نقد منتقدان دولت قرار دارد.

  • تنش‌هاي روحاني و منتقدانش

رابطه‌ي تنش‌آلود منتقدان و روحانی و دولتش در سال۹۴ نه‌تنها بهبود نیافت که رو به تعمیق رفت. تقریبا همه‌ي سخنرانی‌های روحانی از کنایه و پاسخ به منتقدان پر بود و گاهی بر تندی لحن و زبان رئیس‌جمهور آنچنان افزوده می‌شد که صدای هواداران دولت هم با هشدار نسبت به افزایش تنش‌ها میان دولت و نهادهای حاکمیتی و تأثیر آن بر کارآمدی دولت، بلد می‌شد. فراغت از برجام خارجی و موفقیت نسبی دولت در مذاکرات، روحانی را متوجه سیاست داخلی و اجرای پروژه‌ای شبیه به آنچه در مذاکرات هسته‌ای به اجرا گذاشته بود، کرده است.

روحانی در اولین نشست خبری که پس از اجرایی شدن برجام و رفع رسمی تحریم‌ها برگزار کرد، سخن از برجام دو راند و در توضیحاتی که در سخنرانی‌های بعدی داشت، از برجام دو به برجام ملی یاد کرد. برجامی که شاید اولین گام برای تحققش برگزاری نخستین انتخابات توسط دولت یازدهم بود. از نظر روحانی شاید اگر انتخابات۹۲، نقطه‌ي تحول تغییرات در سیاست خارجی و نظرسنجی از مردم برای چرخش در راهبردهای دیپلماسی دولت بود، انتخابات ۹۴ هم می‌تواند علاوه‌بر نشان دادن نظر مردم درباره‌ي عملکرد دولت، یک نظرخواهی عمومی درباره‌ي تغییرات در سیاست داخلی باشد. آنچنان‌که انتخابات۹۲ نطفه و آغاز راه برجام بود، شاید انتخابات۹۴ هم بتواند نطفه و آغاز کار برجام ملی روحانی باشد.

  • پيروزي روحاني در انتخابات خبرگان

انتخاب روحانی به‌عنوان سومین نفر از برگزیدگان مردم تهران در فهرست خبرگان رهبری آن هم در شرایطی که «یاران اعتدال» فهرستی جدای از فهرست جامعتين و خبرگان مردم داده بودند، اگرچه با توجه به رتبه‌ي قبلی روحانی در انتخابات مجلس خبرگان چهارم، موفقیتی نسبی بود اما شاید انتظارات نزدیکان دولت و منتقدان آن برای خارج شدن از سایه‌ي هاشمی‌رفسنجانی را محقق نکرد. دو سال آتی برای روحانی، سال آزمون در سیاست داخلی و اقتصاد ملی است.

شیخ عملگرایان انتظار دارد با اتکا به نتایج انتخابات۹۴ و موفقیتی که در حل پرونده‌ي هسته‌ای به‌دست آورده، دو سال آتی را به تحقق وعده‌های اقتصادی و معیشتی بگذراند و البته در کنار آن راهی برای تحقق وعده‌های سیاست داخلی‌اش و راضی کردن حامیان اصلاح‌طلبش پیدا کند. راهی که از هم‌اکنون عنوانش را انتخاب کرده و برجام ملی‌اش نامیده است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 171 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:44

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - همشهری آنلاین:
قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار امروز بیست و نهم اسفند ۹۴ به شرح ذیل است.

قیمت خودرو

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 194 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:41

جهان > آمریکا - همشهری آنلاین:
دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه در ادامه رقابت‌های درون حزبی در شهر سالت «لیک سیتی» ایالت یوتا سخنرانی کرد که با درگیری گروهی از حامیان و منتقدان وی همراه بود.

در این روز صدها نفر از منتقدان ترامپ علیه او شعارهای مرد نفرت و  از ایالت ما بیرون شو را سردادند.

با بسته شدن ورودی ساختمان استیت سیتی لیک منتقدانی که قصد ورود به این ساختمان را داشتند با حامیان آقای ترامپ که از راهیابی به سخنرانی نامزد محبوبشان باز مانده بودند، درگیر شدند.

پلیس سالت لیک سیتی اعلام کرد بدلیل مداخله نیروهای ضدشورش درگیری حامیان و مخالفان دونالد ترامپ حوادث جدی در پی نداشت و کسی بازداشت نشد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 174 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:41

ترافیک آزادراه تهران کرج روان شد | کندی تردد در جاده چالوس

اجتماع > سفر - همشهری آنلاین:
ترافیک آزادراه تهران کرج روان شده اما هنوز در جاده چالوس کندی تردد مشاهده می‌شود.

پليس راه ناجا اعلام كرد: برابر آخرين اطلاعات دريافتي ترافيك در محور كرج-چالوس (از ابتداي محور تا تونل شماره پنج و محدوده سياه بيشه) نيمه سنگين اعلام شده است.


ساير محورهاي مواصلاتي كشور از جوي آرام و ترافيكي روان برخوردار است.

  • ترافیک در راه های البرز روان شد

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از روان شدن ترافیک در بیشتر راه های استان از جمله آزاد راه تهران ، کرج ، قزوین و جاده چالوس خبرداد.

عباس صفری گفت: با وجود بالا بودن تعداد تردد های خودرویی ترافیک روان است و توقف مقطعی در راه های استان نداریم .


وی پیش بینی کرد تا فردا یکشنبه ترافیک در راه های استان البرز به حالت عادی برگردد.

صفری اضافه کرد: خوشبختانه از آغاز سفرهای نوروزی تا کنون با همکاری خوب رانندگان ، حادثه منجر به مرگ در راه های استان البرز رخ نداده و حوادث جرحی هم اندک بوده است.

استان البرز دارای یک هزارو 450 کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه، راه اصلی و فرعی بوده و 18 درصد ترافیک کشوردر راه های استان البرز است و این استان پنج درصد راه های کشور را در خود جای داده است.

در روزهای عادی سال حدود 400 هزار خودرو در راه های استان البرز تردد می کند که در ایام پیک سال به سه برابر افزایش می یابد.

استان البرز درمسیرمسافران 14استان کشور قرار دارد.

  • ترافیک در محورهای خراسان رضوی روان است


معاون اداره مدیریت راه های اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی گفت: ترافیک در تمامی محورهای خراسان رضوی روان است.


علی زائرزاده گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۴۹ دوربین نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی خراسان رضوی روز گذشته در محور باغچه- تربت حیدریه محدوده گردنه خماری بارش برف شدید و در محور تربت جام- فریمان نیز شاهد بارش برف بودیم.

وی ادامه داد: در عین حال هم اکنون ترافیک در تمامی محورهای خراسان رضوی روان است و مشکل خاصی مشاهده نمی شود.

معاون اداره مدیریت راه های اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی گفت: با توجه به احتمال بارش در جاده های خراسان رضوی، رانندگان با احتیاط برانند.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 156 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:41

سینما و تلویزیون > سینمای‌ جهان - همشهری آنلاین:
دومینیک پورسل که در نقش لینکلن باروز برادر مایکل اسکافیلد ایفای نقش می‌کند در مصاحبه‌ای عنوان کرد: "هر دو برادر در این فصل جدید حضور خواهند داشت."

فصل چهارم و آخر فرار از زندان که سال 2009 پخش شده بود با مرگ و دفن شدن شخصیت اصلی داستان مایکل اسکافیلد به پایان رسید و تمامی این سال‌ها بازگشت دوباره‌ی این سریال محبوب به تلویزیون دور از انتظار به نظر می‌رسید. اما اکنون مدتی است خبر تولید فصل پنجم فرار از زندان در ده قسمت به گوش می‌رسد و نکته جالب توجه حضور دوباره‌ی ونت‌ورث میلر در نقش مایکل اسکافیلد است.

ماجرای فصل پنجم سریال چند سال پس‌از وقایع فصل چهارم روی می‌دهد. دومینیک پورسل که در نقش لینکلن باروز برادر مایکل اسکافیلد ایفای نقش می‌کند در مصاحبه‌ای عنوان کرد: "هر دو برادر در این فصل جدید حضور خواهند داشت. داستانی که من برای زنده ماندن مایکل اسکافیلد شنیدم شگفت‌انگیز است. این داستان به خوبی زنده ماندن مایکل را به صورتی منطقی و باورپذیر روایت می‌کند."

تاکنون حضور جمعی از بازیگران فصل‌های قبلی فرار از زندان در این فصل جدید قطعی شده است که در این میان می‌توان به ونت‌ورث میلر (در نقش مایکل اسکافیلد)، دامینیک پرسل (در نقش لینکن باروس)، رابرت نپر (در نقش تی-بگ)، راکموند دانبار (در نقش بنجامین مایلز "سی-نوت" فرنکلین)، آموری نولاسکو (در نقش فرناندو سوکره) و سارا وین کالیس (در نقش دکتر سارا تانکریدی) اشاره کرد. گفته شده پائول شورینگ سازنده‌ی سریال فرار از زندان نوشتن فیلم‌نامه‌ی قسمت نخست و چارچوب کلی فصل پنجم را بر عهده دارد.

هنوز تاریخ شروع نمایش فصل پنجم فرار از زندان مشخص نشده است اما انتظار می‌رود این تاریخ اواخر سال 2016 یا اوایل سال 2017 میلادی باشد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 190 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:06

زندگی > سلامت - همشهری تندرستی:
کنترل خشم با استفاده از روش درمانی شناختی یا همان «شناخت درمانی» یکی از روش‌های ثابت‌شده برای کنترل خشم است. شناخت‌درمانی به شما یاد می‌دهد که چطور باید خشمتان را بفهمید، ریشه‌ها و علل به وجود آمدنش را کشف کنید و در موقعیت‌های مختلف زندگی با آن مواجه شوید، آن هم طوری که نه خودتان آسیب ببینید و نه طرف مقابلتان.

وقتی می‌خواهید با شناخت‌درماني خشمتان را مدیریت کنید، لازم است بدانید که خشم احساس سالمی است، یک احساس سالم انسانی که در همه ما وجود دارد، اما مسئله تعیین‌کننده این است که چطور از آن استفاده کرده و چگونه بروزش می‌دهیم. خشم سالم درواقع نوعی انرژی درونی است که به شما این قدرت را می‌دهد تا از حقتان دفاع کنید و نگذارید کسی از شما سوءاستفاده کند.

در طرف مقابل با خشم ناسالم مواجه هستیم که:
1. بیش‌ازحد طول می‌کشد: حدود 30 درصد از افراد خشم ناسالم را تجربه می‌کنند که حتی ممکن است یک روز کامل هم طول بکشد.
2. زودبه‌زود اتفاق می‌افتد: خشم ناسالم معمولاً بیش از 5 تا 6 بار در هفته به وجود می‌آید.
3. بروز آن بسیار شدیدتر از عاملی است که باعث شده خشمگین شويد: مثلاً ممکن است در حین حرف زدن با یک همکار چنان آمپر بچسبانید که تلفن همراهتان را به دیوار بکوبید!
4. از کنترلتان خارج شده و خرابی بار می‌آورد: اخراج شدن، ترک شدن از طرف همسر و فرزندان، دستگیر شدن توسط پلیس، محکوم شدن توسط مراجع قضایی و... تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که خشم ناسالم ممکن است برایتان ایجاد کند.
5. توانایی لازم را برای مقابله درست با آن ندارید: شاید وقتی عصبانی می‌شوید، فحش بدهید، دیگران را کتک بزنید، فریاد بکشید یا حتی سراغ سیگار و مواد مخدر و... بروید، ولی هیچ‌کدام از این‌ها روش صحیح مدیریت خشم نیست.

  • چطور از خشممان به شکل صحیح استفاده کنیم؟

روان شناسان می‌گویند اگر اجازه دهید خشم‌ کنترل احساسات و رفتارهایتان را در دست بگیرد، روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود و به جای اینکه شما خشمتان را کنترل کنید، او شما را راه خواهد برد! شناخت‌درماني برای استفاده صحیح از این احساس پیشنهاد می‌کند:
1. سعی کنید عکس‌العملی که نشان می‌‌دهید متناسب با عامل به وجود آمدن خشمتان باشد: فریاد کشیدن و فحش دادن به زمین و زمان آن هم وقتی چند دقیقه دیر به مترو رسیده‌اید، یعنی از این بدتر نمی‌توانید خشمتان را ابراز کنید!
2. به جای عکس‌العمل نشان دادن، رفتار صحیحی داشته باشید: اگر می‌خواهید از خشمتان به‌درستی استفاده کنید، به جای اینکه صرفاً در مقابل آن عکس‌العمل نشان دهید تا به آرامش برسید و از نظر روانی تخلیه شوید، سعی کنید در موردش حرف بزنید و تغییراتی را در خودتان یا محیط اطرافتان به وجود بیاورید تا این عامل به‌خصوص دیگر نتواند باعث سرريز شدن دیگ حوصله شما شود.
3. به‌محض اینکه احساس کردید مشکلی وجود دارد که خشمگینتان می‌کند، احساستان را نشان دهید: خشمتان را با گفتن «نمی‌خواهم در موردش حرف بزنم» سرکوب نکنید و نگویید «من اصلاً عصبانی نیستم» چون انکار احساستان فایده‌ای ندارد.
4. پذیرفتن و بخشیدن را بیاموزید: زندگی هرگز کامل نیست. مهم نیست که چقدر می‌خواهید زندگی‌تان خوب و عادلانه پیش برود، چون منفجر شدن از عصبانیت هیچ‌وقت باعث نمی‌شود راه‌حل خوبی برای مشکلات پیدا کنید.
5. افکار مضری را که باعث می‌شود ناراحتی‌های کوچک به خشم تبدیل شوند، شناسایی کنید: خودتان را عادت دهید که در همه موقعیت‌های زندگی در کنار نکات منفی، نکات مثبت را هم ببینید و در نظر داشته باشید.

  • چطور وقتی عصبانی هستیم، خودمان را آرام کنیم؟

عصبانیت برخلاف چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد پس نباید انتظار داشته باشید که در یک‌چشم به هم زدن هم فرو بنشيند. بااین‌حال حتی شدیدترین خشم‌ها هم قابل مدیریت هستند. درک این مسئله که چه عواملی احساس خشم را دود می‌کند و به هوا می‌فرستد، تاکتیک‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد که پادزهر عصبانیت‌اند. این تاکتیک‌ها شامل موارد زیر است:

1. موضوع را رها کنید: از جروبحث خسته می‌شوید و ترجیح می‌دهید که صحنه را ترک کنید. انتخاب خوبی است، چون وقتی که برمی‌گردید با آرامش بیشتری می‌توانید موضوع را بررسی و نظرات خود را ابراز کنید.
2. ذهنتان را منحرف کنید: اگر وقتی عصبانی هستید، کسی تلفن می‌زند یا سؤالی ازتان می‌پرسد، حتماً جوابش را بدهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از موضوعی که باعث خشمتان شده،
منحرف کرده و نقطه تمرکزتان را عوض می‌کند. شاید حتی بتوانید به خودتان پیامک بزنید که «آرام باش» و بعد آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.
3. خودتان را نجات دهید: وقتی دعوایی شروع می‌شود، بازنده کسی است که صحنه را با زخم‌های بیشتر ترک می‌کند. درحالی‌که شما می‌توانید با عوض کردن موضوع خودتان را نجات دهید. سعی کنید از طرف مقابل معذرت بخواهید، موافقتتان را با نظر او اعلام کنید یا حتی قول بدهید که دنبال راه‌حل می‌گردید و همه این کارها را قبل از اینکه حرف نامناسب یا حرکتی بدی از شما سر بزند، انجام دهید.
4. بپذیرید که حرف بیشتری برای زدن وجود ندارد: عصبانیت طرز تفکر طرف مقابل شما را عوض نمی‌کند پس وقتتان را تلف می‌کنید اگر بخواهید همه حرف‌های قبلی را حالا و با عصبانیت تکرار کنید. در عوض می‌توانید از این زمان برای پیدا کردن نکاتی استفاده کنید که حقانیت و درستی حرفتان را نشان می‌دهد.
5. صحنه‌ای بامزه یا آرام‌بخش را تصور کنید: وقتی خشم خیلی شدید باشد می‌توانید برای آرام شدن به خلاقیتتان اعتماد کنید و با کمک تصویرسازی ذهنی جایی بروید که آرامتان می‌کند.

  • مهارت جرئت‌ورزی برای کنترل خشم

کنترل خشم با استفاده از روش شناخت درماني یعنی باید مهارت «جرئت‌ورزی» را تمرین کنید و به‌اصطلاح جسارت بیشتری داشته باشید. البته یادتان باشد که جرئت‌ورزی هیچ ربطی به پرخاشگری ندارد و بیشتر نیازمند احترام گذاشتن به خود و دیگران است. تقریباً محال است که شما با پرخاشگری یا پرخاشگری منفعلانه بتوانید دیگران را وادار کنید که به شما احترام بگذارند، اما به دست آوردن احترام کاری است که تقریباً از هر کسی ساخته است. حفظ تعادل میان حقوق فردی و مسئولیت‌هایي که بر عهده‌تان است، کلید اصلی جرئت‌ورزی است. در نتیجه می‌توانید با نشان دادن احترامتان به دیگران، برای خودتان هم کسب احترام کنید.
این حقوق و مسئولیت‌ها که هر کس باید در نظر داشته باشد شامل موارد زیر است:

1. قرار گرفتن در معرض احترام دیگران: این حق شماست که دیگران رفتار احترام‌آمیزی با شما داشته باشند، حرف‌هایتان را بشنوند و آن‌ها را جدی بگیرند. شما به اندازه هر آدم دیگری روی کره زمین مهم هستید و لازم است که همین احترام را برای دیگران هم قائل شوید چون آن‌ها هم به اندازه خودتان مهم‌اند.
2. انتخاب کردن: این انتخاب که می‌خواهید چه کسی باشید و چه کاری انجام دهید، حق شماست. البته لازم است این مسئله را در مورد دیگران هم بپذیرید و قدرت انتخابشان را به رسمیت بشناسید. در ضمن یادتان باشد که هر انتخابی یکسری پیامدهای خوب و بد دارد که باید آن‌ها را هم بپذیرید.
3. خراب کردن و گند زدن: این حق شماست که گاهی اشتباه کنید و از مسیر اصلی دور شوید. هیچ انسانی کامل نیست. اگر دیگران خیلی از شما انتقاد می‌کنند، معنایش این است که دارند در مورد مشکلات خودشان حرف می‌زنند نه توانایی‌های شما! مسلماً شما از روی عمد اشتباه نمی‌کنید، اما به‌هرحال در قبال پیامدهای اشتباهی که می‌کنید هم مسئولید.
4. احترام به برابری: شما این حق را دارید که آزادانه دیدگاه‌ها و عقایدتان را ابراز کنید، اما چون همه آدم‌ها با هم برابرند، پس باید قبول کنید که دیگران هم به اندازه شما در این زمینه محق هستند و شما حق ندارید وقتی کسی نظر شخصی‌اش را ابراز می‌کند، عصبانی شوید. در عوض باید راهی برای همدلی کردن با آن‌ها پیدا کنید.
5. «نه» گفتن: برای «نه» گفتن به دیگران هیچ‌وقت احساس گناه نکنید، چون این حق شماست، ولی در مقابل حق ندارید وقتی دیگران به خودتان «نه» می‌گویند از کوره در بروید حتی اگر از شنیدش بیزار باشید.

  • ذهن‌آگاهی؛ سدی برابر خشم

ذهن‌آگاهی نوعی تمرین روانی است که می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه آمپر بچسبانید و از عصبانیت منفجر شوید، به آرامش برسید. حالا تصور کنید که دیروقت به خانه آمده‌اید و غذایی حاضر نیست. خسته هستید و عصبانیتتان با دیدن سر و روی کثیف بچه‌ها و دورنمای پرونده‌هایی که باید به آن‌ها رسیدگی کنید، لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی ذهن‌آرامی چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

1. خشم را درون بدنتان شناسایی کنید: خشم را درون معده، سینه و صورتتان احساس کنید. به ضربان قلب و تنفستان که بیشتر شده دقت کنید و ببینید که آیا آرواره‌هایتان سفت شده یا دست‌هایتان را مشت کرده‌اید یا نه.
2. نفس بکشید: اگر می‌خواهید چشمتان را ببندید و از اعماق وجودتان شروع به نفس کشیدن کنید. بهتر است تعداد نفس‌هایتان را بشمارید تا به 10 برسد. تصور کنید که هوا وارد بینی و شکمتان می‌شود و وقتی بازدم دارید، تصور کنید که هوا از انگشت‌های دست‌وپایتان بیرون می‌رود.
3. تا آنجا که می‌توانید احساس فعلیتان را حفظ کنید: نسبت به خشمی که در درونتان احساس می‌کنید، مهربان باشید و سعی کنید آن را به‌عنوان فرصتی برای درک احساساتتان در نظر بگیرید.
4. به فکرهایی که در سرتان هست توجه کنید: افکاری مانند «اصلاً عادلانه نیست که...» یا «من فلان چیز را ندارم» خشم را تغذیه می‌کنند. ببینید که برای رها شدن از این افکار کاری از دستتان برمی‌آید یا نه. اشکالی ندارد اگر نتوانستید افکارتان را متوقف کنید. این مسئله اغلب اتفاق می‌افتد.
5. یک قدم به عقب بردارید: سعی کنید به‌عنوان یک ناظر بیرونی به افکار و مکالمات ذهنی‌تان نگاه کنید.
6. با دیگران ارتباط برقرار کنید: به‌محض اینکه شعله‌های اولیه خشم فروکش کند، دلتان می‌خواهد که درباره احساساتتان با کس دیگری حرف بزنید. به جای جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند و طرف مقابل را متهم می‌کنند، از جمله‌هایي استفاده کنید که با «من» آغاز می‌شوند. در ادامه مکالمه مراقب احساسات و افکاری که در سر دارید باشید و سعی کنید هرگونه پرخاشگری را از وجودتان دور کنید. یادتان باشد که پرخاشگری کمتر و صداقت بیشتر ضامن گفت‌وگوی هماهنگ و سازنده است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 155 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:06

خبرنامه